سفارش تبلیغ
صبا ویژن
























لیلیوم



مرزنگوش‌ وحشی


نام علمی:Origanum Vulgare L .
Labiatae از خانواده‌ نعناع ‌
‌Marjoram ، Wild Marjoram ، Oregano انگلیسی:
نام‌های‌ رایج‌: آویشن‌ کوهی‌، پونه‌ کوهی‌، فودنج‌ جبلی‌.
مرزنگوش‌ وحشی‌ گیاهی‌ است‌ پایا که‌ بین‌ 30 تا 90 سانتیمتر رشد می‌کند و برگ ها متقابل‌، از نظر اندازه‌ متغیر و در پایین‌ بسیار بزرگ‌تر است‌. اما هرچه‌ به‌طرف‌ رأس‌گیاه‌ می‌رود کوچکتر شده‌ و به‌ شکل‌ تخم‌ مرغی‌ یا بیضوی‌ درمی‌آید. حاشیه‌ برگ ها صاف‌ یا کنگره‌ای‌ است‌. گلها به‌طول‌ 4 ـ 7 میلی‌متر به‌رنگ‌ صورتی‌ یا سرخ‌ به‌ شکل‌خوشة‌ افشان‌ روی‌ شاخه‌ها قرار دارد. زمان‌ گل‌ دادن‌ بین‌ تیر تا شهریور است‌. تمام‌قسمت های‌ گیاه‌ بوی‌ مطبوع‌ معطری‌ شبیه‌ آویشن‌ دارد.
مرزنگوش‌ وحشی‌ حاوی‌ تانن‌، صمغ‌، اسانس‌ روغنی‌ فرار، ماده‌ تلخ‌، مقادیری‌ تیمول‌، گلوکوزید و سابونوزید است‌.
قسمت های‌ مورد استفاده‌ مرزنگوش‌ وحشی‌ سر شاخه‌های‌ گلدار آن‌ است‌ که‌ گیاه‌گلدار را پس‌ از جمع‌آوری‌ کردن‌ در سایه‌ در حرارت‌ کمتر از 35 درجه‌ سانتیگراد می‌خشکانند.
خواص‌ و اثرات‌ دارویی‌: طبع‌ مرزنگوش‌ وحشی‌ گرم‌ و خشک‌ است‌.مرزنگوش‌ وحشی‌ دارای‌ خواص‌ مقوی‌ معده‌ و بادشکن‌، معرق‌، ضد تشنج،‌ خلط‌آور، مسکن سرفه‌، ضد اسهال‌ و ضد التهاب‌، مقوی‌ عمومی‌، تنظیم‌ کنندگی‌ قاعدگی‌، ادرار آور، ضدعفونی‌ کنندة‌ مجاری‌ تنفسی‌ است‌ و برای‌ اسانس‌ آن‌ اثر التیام‌ دهنده‌ خون‌ و تصفیه‌کننده‌ خون‌ قائل‌ هستند.
مرزنگوش‌ وحشی‌ در موارد سوء هاضمه‌، عفونت های‌ مجاری‌ تنفسی‌، کورک‌ و آبسه،‌ سرفه‌، نزله‌های‌ مزمن‌، آسم‌ مرطوب‌، زردی‌، درد گلو، دردهای‌ عصبی‌، آب‌آوردن‌ انساج‌، تأخیر حالت‌ قاعدگی‌، دردهای‌ ماهانه‌ زنان‌، ضدعفونی‌ کننده‌، خلط‌آور، ضد تشنج‌، استسقاء به‌کار می‌رود.
دم‌ کرده‌ 2 قاشق‌ غذاخوری‌ سر شاخه‌های‌ خرد شده‌ گیاه‌ در نیم‌ لیتر آب‌ جوش‌در درمان‌ سیاه‌ سرفه‌ و سایر سرفه‌ها و اسهال‌ به‌کار می‌برند.
از دم‌کرده‌ فوق‌الذکر به‌ شکل‌ غرغره‌ برای‌ رفع‌ التهاب‌ دهان‌ و گلو و به‌ شکل‌مالیدنی‌ برای‌ زخم‌ها به‌کار می‌رود.
برای‌ رفع‌ سنگینی‌ معده‌، نفخ‌ و ناراحتی‌های‌ کبدی‌ توصیه‌ می‌شود.
در موارد بی‌اشتهایی‌، ناراحتی‌های‌ هاضمه‌ یا صفراوی‌ مؤثر است‌. در استعمال‌خارجی‌ از اسانس‌ آن‌ به‌صورت‌ پماد برای‌ ضدعفونی‌ کردن‌ زخم‌ها و در تسکین‌رماتیسم‌ و دندان‌ درد و گوش‌ درد در استعمال‌ موضعی‌ آن‌ مصرف‌ دارد.
از دم‌ کرده‌ 10 تا 20 گرم‌ سر شاخه‌های‌ گلدار به‌مدت‌ 10 دقیقه‌ در یک‌
لیتر آب‌ جوش‌ پس‌ از صاف‌ کردن‌ و با عسل‌ شیرین‌ کردن‌ برای‌ درمان‌ بیماری های‌ دستگاه‌تنفسی‌، به‌عنوان‌ صاف‌کنندة‌ خون‌ و نیز برای‌ تسهیل‌ هضم‌ و تسکین‌ دردهای‌ماهانه‌، روزانه‌ سه‌ فنجان‌ تناول‌ نمایید.
جوشانده‌ 20 تا 30 گرم‌ سر شاخه‌های‌ گلدار آن‌ در یک‌ لیتر آب‌ را با عسل‌شیرین‌ کنید. خوردن‌ 3 تا 4 فنجان‌ از این‌ محلول‌ بین‌ غذاها برای‌ بیماران‌ مبتلا به‌تنگی‌ نفس‌ توصیه‌ شده‌ است‌.
اگر چه به عنوان ادویه پیتزا از آن استفاده می شود ولی مرزنگوش وحشی توسط چینی ها برای استفراغ، اسهال ، یرقان و خارش استفاده می شود. از تیره نزدیک مارجورام بوده و برای درد مفاصل، سرفه و به عنوان شربت سینه استفاده می شود.
خواص:
ترکیبات تشکیل دهنده این روغن عبارتند از تیمول، کارواکرون، کاریو فیلن، پاراسیمن، بورنئول، لینالول، زرانیل استات و... نسبت این ترکیبات در گیاهان تهیه شده از منابع مختلف متفاوت است. مرزنگوش به عنوان ضدنفخ، خلط آور، مسکن، مدر، در درمان ناراحتى هاى تنفسى (آسم) و اشتها آور مصرف مى شود. همچنین براى آن اثر التیام دهنده و ضدعفونى کننده ذکر شده است. در طب گذشته از مرزنگوش در تسکین دل پیچه و دردهاى مختلف به ویژه سردرد و کمردرد استفاده شده و براى آن اثر قاعده آور و مدر نیز قائل بوده اند. از فرآورده هاى موجود در بازار مى توان به بخور اکالیپتوس اشاره کرد که گونه اى از مرزنجوش یکى از اجزاى تشکیل دهنده آن است. اندام هاى هوایى گیاه خشک شده باید در بسته بندى هاى مناسب و دور از رطوبت و حرارت زیاد نگهدارى شود. اسانس گیاه مانند دیگر اسانس ها باید در ظروف شیشه اى تیره رنگ و در بسته و تخلیه شده از هوا نگهدارى شود.

[توضیحات خودم:
البته در جایی خواندم که برای درمان وزوز گوش هم کاربرد دارد:
به اینصورت که آنرا غلیظ جوشانیده و آب صاف شده آنرا با روغن زیتون مخلوط کنید و به درون گوش بچکانید.]

نوشته شده در پنج شنبه 90/10/29ساعت 10:43 صبح توسط باران بهاری نظرات ( ) |

 

 

 

اعتماد به نفس عامل اکتسابی است که از بدو تولد پایه های آن در ذهن هر یک از انسانها گذاشته و با مرور زمان این امر گسترده تر و عمیق تر می شود. متاسفانه در بسیاری از خانواده های سنتی چون مهمترین مساله برای والدین حرف شنوی و تسلیم بله بودن فرزندان می باشد ، اغلب با ایجاد محدودیتهای غیر ضروری و مشکل آفرین ، مانع رشد اعتماد به نفس در کودکانشان شده که همین امر در بزرگسالی باعث عدم خودباوری و اتکای به نفس در ایشان میشود.

البته بدیهی است چون انسان موجودی قابل تغییر و تکامل پذیر است در بزرگسالی نیز می تواند با کمک از روانشناسان و روان پزشکان این نقیصه خود را شناخته و آن را برطرف سازد و صاحب اعتماد به نفس قوی و پایدار شود. اعتماد به نفس عاملی قابل تغییر یعنی قابل افزایش یا کاهش میباشد که هر عاملی که بتواند به توانائی بیشتر ما کمک کند و ما را به خود باوری برساند ، به خصوص ما را به احساس شایستگی و لیاقت در زمینه های مختلف زندگی برساند به افزایش اعتماد به نفس ما کمک میکند و به عکس هر موضوعی که ما را از نظر جسمی یا فکری ضعیف کرده و حتی موقعیت اقتصادی و اجتماعی ما را تضعیف نماید ، بر کاهش اعتماد به نفس ما می انجامد.

اعتماد به نفس واقعی از شناخت عمیق و همه جانبه ما نسبت به خود ، محیط و دیگران ریشه میگیرد و هر چه این شناخت بیشتر باشد بر روی اعتماد به نفس واقعی ما اثرات مثبت بیشتری می گذارد. برای افزایش اعتماد به نفس روشهای مختلفی وجود دارد که متخصصان اعصاب و روان به موارد ذیل اشاره میکنند:

1. شناخت عمیق از خود ، در جهت پی بردن به توانائیهای عظیم و پنهان خویش یکی از راه های اساسی افزایش اعتماد به نفس میباشد.

2. نقاط ضعف خود را نیز باید شناخته و در جهت رفع آنها اقدامات لازم را به کار بگیریم و در صورتی که این کار عملی نباشد ، با آنها مدارا کنیم یا از طریق دیگر به جبران آن بپردازیم ، مثلاً اگر ناتوانی و محدودیتهای جسمی مادرزادی و ارثی داریم از طریق افزایش توانائیهای علمی یا هنری خود ، این پدیده را جبران نماییم.

3. شناخت دیگران به خصوص آشنایان خود و استفاده از توانائیهای ایشان در جهت مثبت نیز می تواند برای ما کار ساز باشد.

4. محیط خود را نیز بهتر بشناسیم تا از آنها در جهت رشد و پیشرفت خود بهتر بهره بگیریم.

5. استعدادهای خود را شناخته و در جهت رشد و شکوفایی آنها گام برداریم و سرانجام در جهت بهتر زندگی کردن از آنها استفاده کنیم.

6. از معجره امیدواری واقعی بهره بگیریم و هرگز تسلیم ناامیدی نشویم که ناامیدی دشمن سعادت و موفقیت ما در زندگی است ، از طرف دیگر بر کاهش اعتماد به نفس ما می انجامد.

7. نسبت به توانائیهای واقعی خود ایمان داشته باشیم و در نتیجه از احساس حقارت و خود کم بینی پرهیز نمائیم.

8. از مقایسه کردن خود با دیگران جدا بپرهیزیم و تنها خود را با گذشته های خود مقایسه کنیم و اگر عقب افتادگی یا ایستایی در ما بوجود آمده باشد ، در رفع آنها گام برداریم و همیشه میل به پیشرفت و رشد را مد نظر خود قرار دهیم.

9. به خود و توانایی های خود متکی باشیم و از وابستگی های غیر ضروری به دیگران پرهیز نماییم.

10. از تلقین شکست و ناتوانی به خود پرهیز کرده و حتی تحت تاثیر تلقینات منفی دیگران در این موارد قرار نگیریم.


نوشته شده در پنج شنبه 90/10/29ساعت 10:36 صبح توسط باران بهاری نظرات ( ) |

 
 

1- غذاهای سالم بخورید

استفاده از یک رژیم غذایی سالم و مناسب نه تنها برای جسمتان مفید است، بلکه برای مغز و حافظه تان نیز لازم است. بر طبق نظرات آکادمی عصب شناسی آمریکا، خوردن میوه ها و سبزیجاتی که حاوی میزان زیادی آنتی اکسیدان هستند؛ مثل توت ها، مرکبات، اسفناج، هویج، کلم بروکلی، گوجه فرنگی و سیب زمینی شیرین می تواند تا 11 درصد احتمال سکته را پایین بیاورد.
تحقیق دیگری نشان می دهد که آنتی اکسیدان ها و پلی فنول های موجود در ذغال اخته و انگور می تواند توانایی ارتباط سلول های مغزی را با یکدیگر بالا برده و خطر آسیب رسیدن به آنها را پایین آورد.
به جز میوه و سبزیجات، مواد دیگری مثل کارکامین و همچنین ویتامین های B مثل نیاکتین و اسید فولیک نیز در این زمینه کمک کننده هستند و خطر ابتلا به آلزایمر را پایین می آورند.

2- از نوشیدن مشروبات الکلی خودداری کنید

همه می دانند که نوشیدن مشروبات الکلی باعث از دست دادن حافظه به طور موقت می شود. اما محققین دریافته اند که می تواند عوارض طولانی مدت نیز داشته باشد و روی سلول های مغزی تاثیر بگذارد. تاثیر موقتی آن رابطه ای نزدیک با میزان مصرف نوشیدنی دارد. هرچه میزان بیشتری بنوشید، حافظه تان کندتر خواهد شد.

3- جسمتان را ورزش دهید

همه ی ما می دانیم که برای روی فرم نگاه داشتن هیکل و بدنمان باید ورزش کنیم. اما آیا می دانستید که ورزش کردن باعث تقویت حافظه تان نیز می شود؟
ورزش های قلبی-عروقی مانع از دست رفتن حافظه می شود. پزشکان بر این عقیده اند که علت آن است که ورزش گردش خون را در مغز بالا می برد و نمی گذارد بافت های عصبی مغز با بالا رفتن سن به سرعت از بین بروند.
حتماً لازم نیست که دونده ی دوی ماراتن باشید تا حافظه تان تقویت شود. ورزش های جسمی-فکری نیز می توانند با از دست رفتن حافظه مقابله کنند.

4- فکرتان را ورزش دهید

ورزش دادن به فکرتان و به رشد مغزتان کمک می کند. با فعال نگاه داشتن مغزتان، سلول های عصبی مغزتان را ترغیب می کنید تا ارتباطات جدید ایجاد کنند. این مسئله به جز بالا بردن قدرت یادآوری، ظرفیت حافظه را هم بالا می برد و مانع از دست رفتن حافظه می شود.
کارهای بسیاری می توانید برای ورزش دادن و فعال کردن مغزتان انجام دهید. کارهای ساده ای مثل حل جدول، بازی شطرنج و مطالعه کردن از آن دسته هستند. گرفتن آموزش های جدید مثل یادگیری زبانی خارجی یا یک آلت موسیقی نیز می تواند مفید باشد.

5- از مکمل های تقویت کننده حافظه استفاده کنید

علم خیلی وقت است که فایده ی بعضی مکمل های غذایی مثل روی و اسید فولیک را برای تقویت حافظه دریافته است. مکمل های دیگری نیز شناخته شده اند که می توانند به تقویت حافظه کمک کرده و مانع از دست رفتن حافظه با بالا رفتن سن شوند.
ترکیبات این مکمل ها از این قرار است:
آنتی اکسیدان ها که رادیکال های آزاد مخرب را از بین می برند و گیاهانی که سلول های عصبی را از آسیب محافظت می کنند.
مواد مغذی که اکسیژن و گلوکز مغز را بالا می برند.
گیاهانی که به تولید انتقال دهنده های عصبی کمک می کنند.

مکمل های که باعث تقویت حافظه می شوند از این قبیل اند:

جینکو بیلوبا

نام گیاهی بسیار مشهور است که از سالیان دور به عنوان دارویی سنتی برای تقویت حافظه استفاده می شده است. خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارد و می تواند از آسیب رسیدن به رگ های خونی در مغز جلوگیری کند. همچنین می تواند جریان خون را در مغز بالا ببرد و با حفظ قابلیت ارتجاعی رگ ها، اکسیژن و مواد مغذی را به سلول ها برساند.

ویتامین های B

از ویتامین های B در بسیاری از عملیات متابولیک بدن استفاده می شود و برای سلامتی عمومی بدن بسیار لازم هستند. در رابطه با مغز دو تا از این ویتامین ها اهمیت بیشتری پیدا می کنند: ویتامین B12 و اسید فولیک.
ویتامین B12 برای حفظ غلاف میلین(ماده ی سفید چربی که غلاف بعضی اعصاب را می پوشاند و باعث می شود که به درستی کار کنند).
اسید فولیک هم ماده ی بسیار موثری برای مغز است که باعث بهتر کار کردن انتقال دهنده های عصبی می شود. اگر میزان اسید فولیک مغز کم شود، احتمال از دست رفتن حافظه بیشتر می شود.

اسیدهای آمینه

اولین کار آمینو اسیدها این است که به عنوان سدی برای پروتئین ها عمل می کنند. اما انواع بخصوصی از آنها برای تقویت مغز هم کاربرد دارند. به طور مثال تاورین L یک محافظ عصبی قوی است که از سلول های عصبی در مواجه به استرس و فشارها محافظت می کند. پیروگلوتامین L نیز برای متابولیسم سلول های عصبی کاربرد دارند و DMAE نیز مشاهده شده است که باعث تقویت حافظه ی کوتاه مدت می شود.
همیشه هوشیار باشید...
تقویت حافظه باید یکی از کارهای روزانه تان باشد. به یاد داشته باشید که ورزش در این زمینه کمک بسیار زیادی به شما می کند.
حواستان باشد که مکمل هایتان را هم حتماً استفاده کنید

نوشته شده در پنج شنبه 90/10/29ساعت 12:24 صبح توسط باران بهاری نظرات ( ) |

 

آشنایی با خواص به

آشنایی با خواص به
تغذیه > آشنایی با خواص خوراکی‌ها  - «به» میوه‌ای خوش‌طعم و عطر از خانواده سیب است. این میوه اگرچه به صورت خام نیز خوردنی است ولی اغلب، پخته آن را به صورت مربا و همچنین در غذاهایی همچون خورش و خوراک مصرف می‌کنند.

نحوه خرید و نگهداری

به را فقط به رنگ زرد روشن تهیه کنید، زیرا نوع سبز آن مانند بسیاری دیگر از میوه‌ها نرسیده و خیلی سفت است. البته درصورتی که در میان به‌های خریداری‌شده، تعدادی سبزرنگ وجود دارد، آنها را چند روز در دمای اتاق قرار دهید تا رسیده شوند.

پوست این میوه براق و معطر بوده و با لایه‌ای کرک‌مانند به رنگ قهوه‌ای پوشیده شده است که آن را با ساییدن از بین می‌برند.

خواص غذایی

به سرشار از ویتامین‌های A و B و C و همچنین قند و پپتین است. به رسیده، دارای طبیعتی معتدل است، در حالی که دانه آن یا همان به‌دانه طبیعتی سرد و تر دارد.

خواص درمانی

به برای درمان بسیاری از بیماری‌ها ازجمله عفونت‌های روده‌ای و ورم حاد روده، اسهال مخصوصا از نوع خونی، سوزش مجاری ادرار، تنگی نفس، سردردهای مزمن و التهاب‌های مختلف مفید است.

می‌گویند با خوردن به، عرق بدن خوشبو می‌شود.

خانم‌های باردار برای جلوگیری از سقط جنین به مصرف می‌کنند.

علاوه بر گوشت به، دانه آن نیز اثر شفابخشی برای التهاب‌های دستگاه گوارش و مخاط‌ها، سرفه‌های خشک، سینه درد، تب و گرفتگی صدا دارد ولی مراقب باشید از جویدن و بلعیدن به‌دانه بپرهیزید زیرا به‌دانه، حاوی یک ماده سمی است که برای بدن مضر است.

بنابراین چند عدد به‌دانه را مدتی در دهان نگه داشته و مرتب بمکید تا لعاب آن خارج شود، سپس بیرون بریزید یا اینکه چند عدد به‌دانه را در آب داغ بخیسانید و از لعاب آن استفاده کنید.

100 گرم به چه دارد؟

انرژی پروتئین کربوهیدرات چربی فیبر ویتامین C
52کالری 0.37 گرم 14.08 گرم 9 گرم 1.7 گرم 13.8 گرم

نوشته شده در چهارشنبه 90/10/28ساعت 5:54 عصر توسط باران بهاری نظرات ( ) |

این مواد غذایی عبارتند از:

1- فرآورده‌های لبنی

اگر می‌خواهید یک خواب خوب شبانه داشته باشید از مواد غذایی حاوی تریپتوفان استفاده کنید. تریپتوفان یک اسید آمینه ضروری است که به افزایش سروتونین و ملاتونین در بدن کمک می‌کند و این دو هورمون نیز به نوبه خود شما را به خوابیدن ترغیب می‌کنند. فراورده‌های لبنی مثل ماست و شیر حاوی این اسید آمینه هستند و مصرف آنها قبل از خواب به شما کمک می‌کند بهتر بخوابید.

2- انواع جو

جوها همانطور که به عنوان صبحانه برای افزایش انرژی بدن مفید هستند یک عصرانه کامل نیز محسوب می‌شوند و از آنجا که منبع طبیعی خوبی از ملاتونین به شمار می‌آیند با تنظیم ساعت درونی بدن، خواب را نیز تنظیم می‌کنند. جوها نیز بویژه اگر با شیر مصرف شوند، منبع مفیدی از تریپتوفان‌ هستند.

3- تخمه کتان

تخمه کتان چون غنی از تریپتوفان و اسیدهای چرب امگا -3 است برای افزایش ماده تنظیم کننده خواب در بدن موسوم به سروتونین مفید است. بعلاوه اسیدهای چرب امگا -3 با کاهش اضطراب، افسردگی و استرس که عوامل اصلی بی خوابی هستند به شما کمک می‌کنند راحت‌تر بخوابید.


نوشته شده در چهارشنبه 90/10/28ساعت 5:51 عصر توسط باران بهاری نظرات ( ) |

<      1   2   3      >
Design By : Pars Skin